Zitten is het nieuwe roken…

Zitten is het nieuwe roken. Het is niet 100% met elkaar te vergelijken, maar het is zeker de nieuwste slechte gewoonte van de mens. Digitalisering werkt dit in de hand, doordat we massaal achter schermen zitten en soms vergeten dat daar behoorlijk wat activiteit en ontspanning tegenover moet staan om lekker in je vel te blijven zitten. Zo niet, dan raakt je lichaam uit balans! Ongemerkt knaagt het aan je gezondheid wat op de lange termijn zeker gevolgen heeft.
Het heeft gevolgen op je hormoonhuishouding, doordat suikers en vetten niet worden gebruikt, maar worden opgeslagen in je lijf. De voedingsstoffen worden minder snel opgenomen, waardoor er een verhoogd risico ontstaat op hart- en vaatziekten en diabetes type 2.
Kortom je doet jezelf tekort als je teveel zit! Je zou eigenlijk nog voor het ontbijt moeten bewegen, zodat je de ongebruikte reserves aanspreekt. Dan ontbijten en daarna pas zitten. Als je eenmaal zit, is het belangrijk om tussendoor voldoende af te wisselen met een activiteit.
Een paar tips om jezelf te activeren:

  • fietsend naar je werk
  • de trap nemen in plaats van de lift
  • lunch-wandelen
  • staand telefoneren en vergaderen
  • vaker kleine hoeveelheden drinken halen
  • gebruik maken van een hoog-laag bureau
  • neem een zitbal, zodat je tussendoor wat spierversterkende oefeningen kunt doen.
  • doe tussendoor squats en push-ups

Beweeg i.i.g. 30 min. per dag met een verhoogde hartslag is het algemene advies, maar wat mij betreft is dat veel te weinig om echt lekker in je vel te blijven zitten. 30 Minuten is the bare minimum als je een hele drukke dag hebt en écht niet anders kan. Op elke andere dag, beweeg meer!

https://www.samengezond.nl/zitten-is-het-nieuwe-roken/